CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الأربعاء، 21 أكتوبر، 2009

موعد الرحيل




تصافحنا امام البحر تلامست مشاعرنا شعرت ببرودة في يدي ودفء في يدة

شعرت باني اريد ان احتضن يدة وانا اجعلها تتارجح في الهواء

شعرت اني اريد الاختباء بين حنايا صدرة بين جوانب عقلة في اركان قلبة

تمنيت الكثير والكثير كلما مر الوقت بيننا

كنت اصنع ذكريات معه وهو لا يدري

كنت اصنع احلاما في خيالي

كنت اخبر البحر سري

كنت اهمس الية واقول اذكرني ها انا هنا معه

كنت اهمس الي الشوارع والطرق ها انا معه

كنت اصرخ باعلي صوتا في مدينة قلبي ها هو معي

كنت اشعر بسعادة لا تسعها الارض

كنت اصنع ذكري في النهار

واصنع ذكري في الليل

وفي اللقاء الثاني

تمنيت ان ابوح بسري

تمنيت ان ياخذني بين احضانة

كنت اقول نعم احبك

نعم انت من اريد

لكن

لقد جاء موعد الرحيل

اخذت ارتل تراتيل الحب في السماء

اتمتم بكلمات الوداع

ارسل القبلات والاحضان في الخيال

انتشر الصمت في مدينتي

ولم استطع غير ان اقول سلام

انا محتاج ابوح فيكى الروح تروح حب ومعشقة

مش محتاج خضوع ولا حزن ودموع وحاجات مؤلمة

انا محتاج براح وابقى بميت جناح والمس السما

80 التعليقات:

فكرة من الزمن ده يقول...

يااااه اول

فكرة من الزمن ده يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
فكرة من الزمن ده يقول...

لحقت قبل حروف واحمد مع ان احمد قال لحروف وحروف قالت لي ان في هنا حاجة حلوة

إسكندرانية يقول...

طب انتوا منورين بس حروف مين واحمد مين ههههههههه

حرروف يقول...

انا جييييييييييييييييييييييييت انا اهون
احمد حيحصلني فوووووووووو

فكرة من الزمن ده يقول...

كنت اصنع ذكريات معه وهو لا يدري

الله عليكي يا اسكندرانية
بجد انتي مش ممكن
انتي بنت حلال
لان ولاد الحلال بيجو على السيرة وانا كنت لسة في سيرتك مع واحدة شريرة بشكل



كنت اصنع احلاما في خيالي

كنت اخبر البحر سري


بجد انتي حاجة وهم اسمك ومدونتك وكلامك بجد بحس بهوا البحر وريحته وانا عندك

فكرة من الزمن ده يقول...

اهي ياستي حروف
اجدع اسكندرانية واحسن من دليل محطة الرمل
اسالي عليها اي حد اسكندراني

اما احمد فهو بقى اسكنددراني برضو هههههههههههه

فكرة من الزمن ده يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
حرروف يقول...

مين دية شريرة يا فكرة هانم
سوري يااسكندرانية انا حطلعها برا اتخانق معاها وارجعها تاني

نعود بعد الفاصل

فكرة من الزمن ده يقول...

وجدع جدا كمان احنا لازم نعمل مدونة نسميها قهوة الرحاني نلم فيها كل المدونين الاسكندرانية ايه رايكم؟

إسكندرانية يقول...

طب اهلا وسهلا بكل الاسكندرانية طبعاااا
وبتحديد فكرة
انا فعلا كسولة
سعيدة ان كلام عجبك

موافقة بلاجماع علي فكرتك

حرووف

لا من غير متطلعيها برا احنا نروح القسم
:)

منورنا يااحمد بما انك لسة مجتش بس بيقولوا عليك كلام جميل

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

تحيا اسكندرية يا جدعان

مربع سكندرى صح الصح

إسكندرانية يقول...

اهلااااا ابو حميد عمالين يقولولي احمد احمد نورت يا استاذ احمد

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

انا جييييييييييييييييييييييييييييت

فكرة
هو ده العشم السكندرى بردة
افتكرك فى الميراث يا بنتى
حروووووووووووووووووف
محطة الرمل دى فين بالظبط يعنى لو روحت هناك هالاقيكى

فكرة من الزمن ده يقول...

هههههههههههههههههه
خلاص وهو تذلك
نقرا الفاتحة
ونبقى وضعنا هنا حجر الاشاس على راي دولا حبيب رمزي للمدونة السكندرية

فكرة من الزمن ده يقول...

ولازم يبقى حجر الاسا بتاعها مفتكس وانا الزعيمة بقى شر شر يعني

فكرة من الزمن ده يقول...

محطة الرمل على شط البحر

إسكندرانية يقول...

منورين والله استنوا الشاي والقهوة وكلة كلة علي حسابي هههههههههه

بجد منورين

بس اية رئيكم في البوست طة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اسكندرية يا اسكندرية
بحبك اوى وبحبك بحرك
بحرك فى قلبى يا اسكندرية
بحب شمسك فى المغربية
واحب موجك يسال عليا
دى كل موجة ليها سر معايا
تقولش بنتى كبدى ضنايا
وآه م الشتا والبرد فيكِ
وقلوب ولادك النادية دى
يا اسكندرية يا اسكندرية

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

الزعيم بالانتخابات
دى مدونة ديمقراطية
وانا لا اسمح بغير ذلك
ولا المفترى مسيره هالك

حرروف يقول...

ههههههه
انا اسفة والله امسحيها فيا دية
عملناللك ملاهي يالا بيتك بيتك بيتك
بطلوا لعب بقا في مدونات ناس كل يوم كدة اجيبهم من عند مدونة شكل
دول ناس اشرار

إسكندرانية يقول...

ههههههه ماشي ياحروف لا والله منورين وبعدين سيبي كل واحد ياخد فرصتة

انت بتغني لاسكندرية يااحمد

والله لاقولها

هههههههه

منويرن ياجماعه وحدوةةةةةة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

لا اله الا الله

البحر كالرجل القاطن للزمان صلب فى قوته قاسى فى غدره حنون يسمع ويحتوى كل قلب يلجا له فهو لايحتاج ان تقولى له سرك فهو يعرفه فانتى داخل حدوده وما اجمل حدود البحر عندما يرى احد قادم اليه ليبوح له بما داخله احيانا اظن البحر شخص احدثه كثيرا بجد تحدثت معه كثيرا ولكنى دوما اخشى غضبه تعرفى يا اسكندرانية المكان هنا جميل بجد لان البحر حتة مننا مرتبط بينا اوى

اوعى تزعلى من اللى حصل هنا احنا بس كنا بنرحب بيكى

فكرة من الزمن ده يقول...

انتو لسة هنا انا خطفت الكمبيوتر من ايديهم علشان اشوف اسكندرانية اللي قلبناها ملجأ معلش يا اسكندرانية بس والله انا جالي عبط من كتر الفرحة بمدونتك صدقيني ونفسي اقرا كل اللي بتكتبيه
عارفة بتحسسيني اني لو نفسي في فسحة وانتي حكيتيها بطريقتك خلاص انا مش عاوزة اروح يعني كاني روحت

فكرة من الزمن ده يقول...

اما احمد بقى فده زعيم عصابة لكن عصابة لكمات بتطاوعه في اي شارع في اي بحر في اي شط تلاقي الكلمات ماشية معاه

فكرة من الزمن ده يقول...

انتخابات مين والناس نايمين يا استاذ
ايه ده الجملة دي سمعتها قبل كده فين ما علينا

انا الزعيمممم

طب خلاس خلاس
^_^ اكتبو اسمي طيب جمب حجر الاساس
طب بلاش
جمب حجر النواتية
طيب جمب اي حجر

انا خلاص اتربت لي عقدة من سقوط اسمي سهوا فعايزة اخليه في مكان يفضل مدة طويلة
منك لله يا احمد اروح اتعالج من العقدة
سلام

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

خلاص يا فكرة

انتى الزعيمة

بعد اذن

حروف واسكندرانية

إسكندرانية يقول...

ولا يهمك يا فكرة

عجبك كدة يااحمد جبتلها عقدةة
بلنسبة لفرحتك انا فرحتي اكبر بانكوا محتفلين بيا كدة وعجبكم كلامكم بجد يعني انا مبسوطة بكومنتاتكم وملاهي دية

بعد كدة دخول بتذاكر بقا
:)
انتي الزعيمة يا ستي
.
.
.
احمد
كومنتك غاية في الروعه انا مبحبش اقول روعه وخلاص وافصص كلام حتة حتة
بس انت تعليقك مش محتاج افصصة

جمهورية شومبونجو العربية يقول...

السلام عليكم

اجدع سلام للناس الى من بحرى

من بحرى وبنحبو
واقرا الفاتحة لبو العباس
اسكندرانية اجدع ناس

كلامك ملهوش حل
تسلم ايدك

..............
فى رعاية لله

رئيس الجمهورية

mohamed ghalia يقول...

إحساسك عالى قوى بجد
ربنا يسعدك دايما

Saso يقول...

وربنا دى خيانه
يعنى خالتى فكره هنا
وست حروف كمان
وموش يقولوا
ليه الانانيه دى ياولاد الذين
هاقرأ وارجع بسرعه

Saso يقول...

كنت مستنيه بوستك
واخيرا جه وياريته ماجه
جه على الوجيعه اوى مظبوط
اصعب حب هو اللى انتى بتحكى عنه دا
واحساس حلو اوى انك يبقى ليكى ذكريات مع حد هو نفسه موش حاسس بيها
والنبى موش احنا عيال عبيطه
كنت اصنع ذكريات معه وهو لا يدري"
اوعى تنجرفى فى المشاعر دى
وبما انك اسكندرانيه وانا بعشق اسكندريه واهل اسكندريه فانا بقولك اوعى تنجرفى فى المشاعر دى
تحياتى ياقمر يااسكندرانى

mimi يقول...

حفلة شاي ومحدش ينده؟

ولا علشان مش إسكندرانية؟
عاااااااااااااااا

Saso يقول...

ايوه كدا ميمايا وصلت
بقيت انا وهى حزب اللى موش اسكندرانيه
يااسكندرانيه احنا عزمنا نفسنا هنا بالعافيه عندك شاى وحاجه حلوه ولا لا؟
انا عن نفسى عاوزه شيكولاته

mimi يقول...

ساسو

معاكي انا طبعا

وجاري الاتصال بالمجموعة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ميمى

فى تعاقد بين شبرا واسكندرية
وبعدين المكان نور بوجودك والله انتى مش واخدة بالك انى بارد عليكى كانى صاحب المدونة ازاى

mimi يقول...

ساسو احنا جينا أهه ... فين صاحبة البيت محدش بيستقبل الزوار ليه؟

أحمد ... إيه الحل ... عاجبك كده؟ الشبراوية يقفوا علي الباب؟؟؟

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

هل القمر ينتظر الاذن بالدخول
والسماء فى يديه والنجوم بمقلتيه
تسحر القلوب والعقول
هل للقمر ان ينتظر الدخول
والنظر اليه ياتى بكل ما ننول
لا يا قمرى لا تستاذن
فكل ما هنا بين يديك
فامر انت فقط تدخل هنا بدق الطبول

mimi يقول...

اتكلموا اتكلموا محلي الكلام

مش انتي اللي قلتي بقي ذنبك علي جنبك


تقبلي صداقتنا يا اسكندرانية

Saso يقول...

ميمايا موش عارفه على مايبدوا ان اصحاب البيت طفشوا وسابهولنا
مااحنا يابنتى نطفش بلد
تعالى بقى نعمل احنا شاى ونجيب حاجه ساقعه للناس اللى جايه
هههههههههههه
هيخلونى ازعل من الاسكندرانيه
دول حتى كرماء
بنت ياحروف انتى فين ياختى انتى واسكندرانيه؟

mimi يقول...

احمد

ده كرم حاتمي مش اسكندراني خالص

أخجلتم تواضعنا ..

ساسو

قومي هاتي كوكا حالاااااااا

Saso يقول...

انت تأمر ياريس
حاضر هوا يامعنمى
اجيب كوكا
ولا كولا
حدد ياريس

إسكندرانية يقول...

شيكولاتة
كوكاكولا
شاي
اممممممممممم طب نطلب ديليفري من محمد احمد فول وفلافل عشا يعني
وانا اللي سيبالكم العشا عشان تستعشوا
والغطا عشان تستغطوا

انتوا اللي زيكم مش لازم يدخل مدونااات

النمرة غلط ياعماد

هههههههه منورين يااخوناااا

mimi يقول...

يا اسكد(رانيا ) ...

منورة مدونتك يا سكرررررر

Saso يقول...

ياصباح اللى بتغنى
ممكن والنبى تجبيلى فراخ اصل الفول والطعميه بيوجعوا معدتى
وياريت يكون الغطا فيبر عشان بس احنا بحس انى حرانه فى الشتا وبتغطى فى الصيف
ههههههههه
تحياتى ياقمر على البوست الجميل دا


كنت هانسى انا عاوزه كابتشينو

mimi يقول...

فلافل ؟

ممكن طعمية؟

وبعدين محمد أحمد ده يبقي ابن خالي ... تعرفيه؟

عحمد...

mimi يقول...

لأ ساسو .. دي مدونة يا حبيبتي مش فندق خمس نجوم

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

يا بحر اعرف انك ما زلت تذكرنى
مازلت تذكر ذكرياتى بحبيبتى
مازلت تذكر صوت بهجتى
مازلت تذكر مذاق نكهتى
اعلم يا بحر انك تسعد بوجودى
فانا بجانبك اتحرر من قيودى
ابحر فى احشائك بمفردى
واعودى بصندوقى كما وضعته يدى
استرجع ذكرياتى بالفرح والآلم
والقى بها يا بحر خارج حدودى

mimi يقول...

طب والله العظيم البوست ده هايل ... ايه الجمال ده يا رانيا

( أنا هسميكي رانيا)

بجد تحفةةةةةةة ما شاء الله عليكي

Saso يقول...

ميمايا
احنا عملنا احتلال عند البنت
شكلها كدا فى الاخر هتطردنا بره وتقفل علينا
وولا هتجيب طعميه ولا اى حاجه

دا اذا موش جرت ورانا بالمقشه
ههههههههههههههه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فينك يا فكرة دلوقتى

إسكندرانية يقول...

امممممممممم

شبيك لبيك مدونتي بين اديك
للفيبر اضغط رقم 1
للفراخ اضغط 2
لو خفيف خفيف
وزائر لطيف اضغط شباك هذة الرسالة مسجلة تيت تيت تيت

Saso يقول...

اوك شغلى هاضغط 1 و2 و # كمان
بس يلا تصبحى على خير

إسكندرانية يقول...

احمد
اسكندرية اذكريني
لا تمحي ذكرياتي
لا تنسيني
انت ذكراكي احلي ذكري
فبحرك قمرك اناسك يرسمون في لوحتي الوانااا
وفي كتابي سطوراا
وانتي يا اسكندرية
كنتي عنوانا
فارسل الرسائل علي عنوانك
اسكندرية اذكريني
لا تمحيني من ذاكرتك
اسكنيني بك طالما كان بي عمرا يسكنك
وقلبا يعشقك
وعقلا تمليء ارجاءة
اسكندرية اذكريني

Saso يقول...

اوك شغلى هاضغط 1 و2 و # كمان
بس يلا تصبحى على خير

mimi يقول...

يا تري مقشة بالاسكندراني إيه يا ساسو؟

ماهي الطعمية فلافل
والميكروباص مشروع
والطماطم أوطة
والجنيه .. جني

؟؟؟؟؟؟

ده أخر تعليق هنكتبوه ..

إسكندرانية يقول...

ساسو بجد مبسوطة بزيارتك ونورتيني رايحة فين بس خليكي يابنتي البلد دية احسن من غيرهاااااا

مبسوطة وفي غاية السعادة بان مدونة عجباكم اوي كدة وترحيب جامد دةةة

تعليقات ب 55

مش متخيلة دة هههههههه
بجد مبسوطة

إسكندرانية يقول...

رايحة فين يا ميمي بس تعالي هنا قوليلي اية بوست بتاعك دة انت يابنتي متسبنيش يعني تصحوني وتناموا انتوا

اية دة بقا مش نظام مدونات دة

mimi يقول...

أنا جيتك يا عسل أسكندرية

البوست بتاعي .. دي مجرد خواطر بكتبها ومش بعبر بيها عن حاجة جوايا
يعني تقدري تقولي كده ... يا دوب أنا عبقرية

ههههههههههههههههه

mimi يقول...

شفتي التواضع؟

هههههههههههههههه

mimi يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mimi يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mimi يقول...

بصي يا عسل أسكندرية

فكرة من الزمن ده
أسماء وأحلام في وجداني
سالي حررروف
ساسو

دول حبايب قلبي ... وبما انهم اصحابك فأكيد انتي دخلتي قلب ميمي

ربنا يديم التواصل بيننا يارب

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

صباح العبقرية

عبقرية عبقرية
والنبى من ده ادينى شوية
العقل راح والقلب راح
مش فاضل غير الصحبة دى
ميمايا فكرة حروف وساسو
مجماعهم الاسكندرانية

mimi يقول...

احمد

صباحك سكر علي رأي يويو

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

طيب يا سكر
ما هو انتى سكر ويويو سكر
وقلبك يا ميمى اجمل واكبر
ويساع م الحبايب اكتر واكتر

إسكندرانية يقول...

ربنا يديم المعروف ههههههههه منورين
والله

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اسكندرانية

المثل بيقول يل بخت من زار وخفف بس الحقيقة ان الجو هنا بجد اسكندرانى

ونصيحة اوعى تتعلمى الاحتلال ده مضر بالصحة احنا فى الاول كنا كده وبعد كده المكان اللى ندخله الحمدلله لله الحمد

يلا بقى تصبحى على خير
ميمى
فكرة
حروف
ساسو
محمد غالى

momken يقول...

الله

حلو اوى كلامك
تسلم ايدك


استمتع جدا بمدونتك وكل بوستاتك

دى اول زياره ليا وانشاء الله مش الاخيره

تحياتى

شهد الكلمات يقول...

اول زيارة
اكيد مش الاخيرة
و مبروك ع المدونة
و يارب يبقي عمرها عشرين سنة

عجبني جداااااااااا و صفك للمشاعر اللي حاسة بيها
اكتر من رائعة

اتوسم فيكي موهبة جميلة ان شاء الله تكون تكبر كل يوم

تحياتي

micheal يقول...

هايل هايل
اليومين دول حظي حلو وعمال بتكعبل في مدونات فيها خواطر جميلة
استمري
تحياتي

Tamer Nabil يقول...

كلمات جميلة

وسرد رائع


مع خالص تحياتى

نورينا يقول...

شوفت عندك اسكندريه وشميت نسيم البحر ف مدونتك يا اسكندرنيه
اسكندريه بلدي وبلد الحبايب بحبها اوي وبعشق بحرها ....... اجدع ناس

اسلوبك معبر واحساسك عاي تحياتي اتمنى اننا نتواصل

تسلم ايدك
نورين

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

كنت معدى قلت اسلم عليك ِ
ويارب دايما تحلو الدنيا فى عينيك ِ
و يارب كل اللى تتمنيه
بكرة يكون ملك ايديك ِ

لو ميمى جت هنا سلملى عليها

Hannoda يقول...

بكيت من قوة المعنى اللي ابهرني

حسيتك بتتكلمي عن حجات كتير قوي حاسة بيكي و شايفة قوة الاحساس جواكي
حاجات زي بحر و سما و شوارع و هوى
حاجات كتير شايفة و حاسة الا هو و عارفة قد ايه ده مؤلم
وعارفة كمان قد ايه المه جميل
الالم الوحيد اللي بيشيل جواه جمال و معزة
فتحبي غصة حلقك اللي حايش البكا
و تحبي المعة رغم انها بتحرق
وتحبي قبضة فقلبك رغم كل ما فيها من احساس بالوحدة من غيره

لو مش باقي من الحب غير دول استمتعي بيهم لان القدرة علىاالحب بالقوة دي و الاخلاص ده نعمة مش عند ناس كتير
ساعات بتبقى قيمة الحب أعلى وأغلى كتير من الحبيب نفسه
ساعات بيعلي الحب لدرحة انه يبقى أعلى من الحبيب نفسه و تلاقي نفسك بدأتي تحبي حبك ليه أكتر منه هو

لو ماكانش موجود حوليكي استمتعي باحساسك و بكل آلامه لحد ما تهون الآلام و تقرر ترحل عنك بسلام

Hannoda يقول...

نسيت اقولك مبروك على المدونة اللي مليانة إحساس

Yusuf يقول...

لقد جاء موعد الرحيل

اخذت ارتل تراتيل الحب في السماء

اتمتم بكلمات الوداع

ارسل القبلات والاحضان في الخيال

انتشر الصمت في مدينتي

ولم استطع غير ان اقول سلام


مش قادر أقول حاجة

لأن ايديا منشغلة بالتصفيق

ابدعتي

استمري

تحياتي

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

فينك مش باينة يعنى

طب اى موضوع جديد هو الموضوع ده جميل اوى بس البحر يحب الزيادة
يارب تكونى بخير دايما

مـجـنـووون يقول...

احساس جميل وكلام رقيق

وطول ما الكلام بجوار البحر هتلاقي أحلي كلام وأحلي أحساس تحسي بيه

تقبلي مروري
مجنووون

يوميات الحارة يقول...

جميل ما صورتى والاجمل دقات الاحساس بين الحروف المعبقة بكل معنى الانجذاب